به گزارش گزارشگران برتر به نقل از صدای جشنواره:در گفتوگوی زنده هفتهای با حضور بهروز افخمی و امیر قادری، دو چهره شاخص سینمای ایران، بحثی داغ درباره چرایی و چگونگی ساخت فیلمها و تأثیر نهادهای نظارتی بر فرایند تولید مطرح شد. افخمی از تمایل دیرینهاش برای ساخت فیلمی با پروژهی «فیلم B» صحبت کرد و گفت که از ابتدای کار به دنبال چنین پروژهای بوده است. در پاسخ، قادری با تحسین از تواناییهای افخمی، اما با انتقاد از فضای فعلی اظهار داشت که این روزها «در سایهٔ ارگانها» هنرمندان بیشتر به ذوقورزی شخصی روی میآورند تا به بیان خلاقانهی آزاد.
در این میزگرد، هر دو هنرمند به بررسی چالشهای تولید، ممیزی و نقشی که نهادهای تصمیمگیرنده در راه رسیدن به صدا و بیان هنری ایفا میکنند پرداختند. قادری تأکید کرد که احتمالاً رویکردهای کنونی باعث میشود فیلمسازان به ظاهر به سمت آزادی حرکت کنند اما در عمل با محدودیتهایی مواجه شوند که به گفتهی او، از حقیقت تجربهی سینمایی میکاهد.
برای علاقهمندان، بخشهایی از گفتگو به صراحت به موضوعات داغ روز سینمای ایران میپردازد و از جمله محورهای مطرح شده عبارتاند از:
-
تفاوت بین ایدههای فیلمنامه و نمایش تصویری نهایی فیلم.
-
نقش و تأثیر ارگانهای دولتی در صدور پروانههای ساخت و نمایش.
-
ضرورت حفظ آزادیهای خلاقانه در مقابل ضرورتهای قانونی و امنیت اجتماعی.
-
میزگردِ برنامهی زندهی “هفت”، دربارهی “صبح اعدام” را در گفتوگوی آنلاین مشاهده کنید. این گفتگو از دقیقهٔ شش تا دقیقهٔ هشتاد موجود در لینک پیوست قابل دسترسی است.
لینک مرتبط:
-
این لینک ویدیویی: [در (این لینک) فاصلهٔ میان دقیقهٔ شش تا دقیقهٔ هشتاد] مشاهده کنید.
سؤال برای مخاطبان:
نظر شما چیست؟ آیا فضای حال حاضر سینمای ایران به سمت آزادی بیشتر و کاهش ملاحظات نظارتی میرود یا هنوز نیازمند چارچوبهای کنترل و ارزیابی است؟
























