• امروز : سه شنبه, ۲۰ آبان , ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 11 November - 2025
کل 287 امروز 3
5

مفهوم چراغانی و آذین‌بندی در فرهنگ اسلامی و ایرانی، به‌ویژه در مناسبت‌های مذهبی مثل نیمه شعبان، ریشه‌ای عمیق و نمادین دارد.

  • کد خبر : 1797
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۷
مفهوم چراغانی و آذین‌بندی در فرهنگ اسلامی و ایرانی، به‌ویژه در مناسبت‌های مذهبی مثل نیمه شعبان، ریشه‌ای عمیق و نمادین دارد.

مروری کوتاه اما جامع بر تاریخچه، معنا و تحول این دو رسم می‌دهم: ۱. ریشه تاریخی چراغانی چراغانی در ایران پیشینه‌ای کهن دارد؛ از دوران باستان، ایرانیان در جشن‌هایی مانند نوروز و مهرگان، خانه‌ها و معابر را با چراغ، آتش و مشعل روشن می‌کردند. در دوره اسلامی، این سنت با مفاهیم نور الهی، هدایت و […]

مروری کوتاه اما جامع بر تاریخچه، معنا و تحول این دو رسم می‌دهم:

۱. ریشه تاریخی چراغانی

چراغانی در ایران پیشینه‌ای کهن دارد؛ از دوران باستان، ایرانیان در جشن‌هایی مانند نوروز و مهرگان، خانه‌ها و معابر را با چراغ، آتش و مشعل روشن می‌کردند.
در دوره اسلامی، این سنت با مفاهیم نور الهی، هدایت و شادی مذهبی پیوند خورد. در نتیجه، چراغانی به عنوان نشانه‌ای از شکرگزاری و بزرگداشت ایام مبارک، جایگاه خاصی یافت.

۲. چراغانی در فرهنگ اسلامی

در اسلام، «نور» مفهومی مقدس است:

«اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (سوره نور، آیه ۳۵)

بنابراین، روشن کردن چراغ‌ها در جشن میلاد پیامبر (ص)، ائمه (ع)، و به‌ویژه در نیمه شعبان، نمادی از گرامیداشت نور هدایت و ظهور منجی موعود (عج) است.
به همین دلیل، در سراسر دنیای اسلام – از ایران و عراق تا پاکستان و لبنان – چراغانی، آذین‌بندی و نورپردازی، جزء لاینفک جشن‌های مذهبی است.

۳. آذین‌بندی؛ هنر شادی مذهبی

آذین‌بندی به معنی تزئین معابر، مساجد، حسینیه‌ها و خانه‌ها با پرچم‌ها، پارچه‌های سبز و سفید، ریسه‌های نوری، گل و کتیبه‌های مذهبی است.
در نیمه شعبان، رنگ‌های سبز (امید و ظهور) و سفید (نور و پاکی) بیش از همه استفاده می‌شوند.
در شهرهایی مثل قم، مشهد، کرمان و بم، آذین‌بندی خیابان‌ها و میادین در این شب به اوج خود می‌رسد.

۴. چراغانی و آذین‌بندی در نیمه شعبان

نیمه شعبان (۱۵ شعبان‌المعظم) روز میلاد حضرت مهدی (عج) است و از دیرباز یکی از شادترین اعیاد مذهبی شیعه به شمار می‌رود.
مردم برای این شب:

  • خانه‌ها و کوچه‌ها را چراغانی می‌کنند،
  • جلوی در منازل شمع یا چلچراغ می‌گذارند،
  • پرچم‌های سبز و بنرهای «یا صاحب‌الزمان (عج)» نصب می‌کنند،
  • خیابان‌ها با ریسه‌های نوری و لامپ‌های رنگی آذین می‌شود،
  • و صدای سرود و مولودی در فضا طنین‌انداز است.

۵. تحول در دوره معاصر

در گذشته، چراغانی با شمع، فانوس و قندیل انجام می‌شد.
در دهه‌های اخیر، با پیشرفت صنعت برق و نورپردازی، این رسم به صورت نورافشانی مدرن، چلچراغ‌های شهری، نئون‌نویسی مذهبی و حتی نورپردازی دیجیتال در میادین و مساجد ادامه یافته است.
در بسیاری از شهرها، شهرداری‌ها و نهادهای فرهنگی، برنامه‌ریزی رسمی برای آذین‌بندی و نورپردازی عمومی در نیمه شعبان دارند.

۶. پیوند با فرهنگ تمدن اسلامی

چراغانی و آذین‌بندی در نیمه شعبان نه‌فقط یک سنت زیبایی‌شناختی، بلکه بخشی از فرهنگ تمدن اسلامی است؛ زیرا:

  • نماد امید به ظهور عدالت جهانی است.
  • وحدت اجتماعی و همدلی مردم را نشان می‌دهد.
  • فضای شادی مشروع و معنوی در جامعه ایجاد می‌کند.
  • و با استفاده از هنر نور و تزئین، زیبایی ایمان را به نمایش می‌گذارد.
لینک کوتاه : https://gozareshgaranbartar.ir/?p=1797
  • ارسال توسط :
  • 22 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مفهوم چراغانی و آذین‌بندی در فرهنگ اسلامی و ایرانی، به‌ویژه در مناسبت‌های مذهبی مثل نیمه شعبان، ریشه‌ای عمیق و نمادین دارد. بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.