رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از تغییر رویکرد از آموزش کتابمحور به برنامهمحور و اجرای این تحول به صورت آزمایشی در هشت مدرسه پایه اول ابتدایی در تهران خبر داد. او گفت نقشه راه این تحول در هشت گام طراحی شده و در سال گذشته مستندات پیشنیاز کارهای برنامهای تدارک دیده شد.
لطیفی افزود که امسال نخستین بار کلانپروژه تحولی به نام «تحول در برنامه درسی» آغاز میشود و سه خدمت اساسی به مدارس ارائه خواهد شد: برنامه عمل درسی مدرسه به مدرسه، ارائه کتابهای درسی نونگاشت و بسته تربیتی و یادگیری جدید، و پشتیبانی علمی اجرا در مدرسه. این سه خدمت در سال نخست به صورت آزمایشی در هشت مدرسه پایه اول ابتدایی (تهران) اجرا میشود و سال آینده گستره آزمایشی گسترش مییابد.
وی توضیح داد: «برنامه درسی مدرسهبهمدرسه» نقشه تربیت و یادگیری است که مدرسه بر پایه آن طراحیها، فعالیتها و کلاسهای درس و تمامی اقدامات خود را تنظیم میکند. همچنین «ارائه کتابهای درسی و بستههای یادگیری جدید» مجموعهای از منابع آموزشی است که مدارس را در تحقق این برنامه یاری میکند تا مدارس خلاق و فعال باشند و دانشآموزان با توجه به شرایط منطقه مهارتهای لازم را بیاموزند. خدمت سوم نیز مکمل دو خدمت قبلی است و مجموعهای از خدمات پشتیبانی علمی اجرای برنامه در مدرسه را شامل میشود تا نتایج طرح را به درستی مشاهده و پیادهسازی کنند.
لطیفی افزود: در حوزه رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش، برخی رشتهها بازنگری و بازبینی شدهاند. از میان رشتههای فنی ۳۰ رشته برای همسو شدن با بازار کار ارزشیابی شدند و در پایه دهم، علاوه بر رشتههای جدید، ۱۵ کتاب نونگاشت و ۵۵ کتاب تغییراتی کلی داشتند. درباره آموزش خوشنویسی و بهبود دستخط دانشآموزان نیز گفت که کتاب کار «آموزش خط تحلیلی» برای پایههای چهارم تا ششم در نظر گرفته شده است.
وی اعلام کرد که کتاب درسی دینی با عنوان «از من تا خدا» در دوره متوسطه اول به صورت محتوای مکمل تدریس خواهد شد. در بازنگری کتابهای ابتدایی نیز پایههای سوم و چهارم از سوی معلمان و والدین بازخورد میگیرند و در صورت لازم، تغییرات اجرا میشود. یکی از فصلهای اضافه شده به کتاب جدید، فصل «هوش مصنوعی» است که برای رشتههای کار و دانش نیز تالیف شده و امسال ارائه خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت که رئیسجمهور در سال گذشته بر بهبود کیفیت فرایندهای یاددهی و یادگیری پافشاری کرده و یکی از اقدامات پیشبینیشده، توانمندسازی معلمان در زمینه روشهای نوین یادگیری است. بسته آموزشی مهارتی برای معلمان تولید شده است که به صورت خودخوان با فیلمهای استودیویی و ضبطهای کلاسی، طراحی شده و در سه محور محیط مثبت یادگیری، استفاده از فناوریهای نوین در آموزش، و روشهای نوین یاددهی ارائه میشود.
وی افزود: کتاب کار و فناوری پایه ششم به صورت سراسری و کتابهای پایههای هفتم و هشتم به صورت آزمایشی تغییر یافتهاند و نسخه جدید آنها شامل فصل «هوش مصنوعی» است. طرح «کلاس شوقانگیز» برای توانمندسازی معلمان و جذابسازی فرایند یاددهی و یادگیری راهاندازی شده است.
لطیفی همچنین از توزیع بستههای آموزشی مرتبط با جنگ ۱۲ روزه در مدارس خبر داد و گفت این بستهها از ابتدای آبانماه به عنوان محتوای مکمل در کنار کتابهای درسی استفاده خواهند شد. او به نشستهای منظم بررسی فیلمهای کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت شورای حمایت از فیلمهای کودک و نوجوان سال گذشته ۴۵ فیلم را در مدارس توصیه کرد و هزار و ۸۰۰ کتاب برای استفاده دانشآموزان بررسی و تأیید شده است. همچنین مجلات رشد همچنان در مدارس توزیع میشوند و جشنواره رشد با حضور گسترده دوران خود را برگزار میکند؛ بیش از ۲۷ هزار اثر به این جشنواره ارسال شده است.
در خاتمه، رئیس سازمان پژوهش درباره گرایش دانشآموزان به محتوای چندرسانهای گفت با وجود رشد محتوای دیجیتال به تجربههای اسکاندیناوی، بازگشت به کتابهای فیزیکی میتواند تأثیر آموزشی بیشتری داشته باشد. تاکنون بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب درسی دیجیتال تولید شده اما فرهنگ استفاده از آن هنوز به طور کامل نهادینه نشده است.
























